Förändringsledning
Får ni inte ute det ni vill av era system, fast de är nya? Är projekten för fokuserade på att leverera system eller teknik snarare än att ni som verksamhet ska få ut full nytta, värde eller resultat av satsningen?
Det är ni långt ifrån ensamma om. Eftersom fokus ligger så pass tungt på projekt, projektmodeller och projektledning, så blir det mindre över för att verkligen få ut maximal nytta ur en investering eller satsning, för vem ser till det? Och att se till att alla aspekter, inklusive mänskliga, verksamhetsmässiga och organisatoriska verkligen förändras för optimal nytta och att de blir varaktiga? Om ni inte har en sådan roll på företaget så förslår vi att ni inför en förändringsledare, kanske som en del i programkontoret om sådan finns.
Förändringsledarens uppgift är att se till att företaget eller organisationen får ut maximal nytta av en investering eller satsning. Det görs genom att se till att alla aspekter tas med för att nå en lyckad övergång från nuläget till önskat målläge och därmed uppnå en varaktig förändring. Att hämta hem hela värdet med investeringen är en annat sätt att säga det hela.
Ett alternativt sätt, men kanske inte lika effektivt, är att införa ett så kallat värdehemtagningsprojekt som följer upp ett mera tekniskt fokuserat projekt.
Projekten är fokuserade på att leverera mot det mål som ställdes upp från början. Mål som dessutom ofta är begränsade som exempelvis "Att driftsätta ett fungerande system". Projekt är fokuserade på att följa projekttriangeln eller projektfyrkanten (Tid, kostnad, funktion och kvalitet). Men nyttan eller värdet av investeringen uppnås ofta, om det uppnås, ett eller flera år efter projektet har installerat och godkänt en lösning och därefter avslutats. För att nå dit måste ofta organisation och verksamheten anpassas och/eller så måste rutiner utanför och i system justeras.
Kontakta oss gärna för mer information och dialog
|