Konsulthantering

 

Använder du dig av konsulter och är helt nöjd med deras pris och resultat? Tycker ni att ni eller er partner är tillräckligt bra på att hitta den bästa konsulten på marknaden till rätt pris? Har ni en egen eller använder er av en professionell funktion för konsultintag? Har hela ert företag full koll på mängden konsulter och dess kostnad, varför de är där, vem de jobbar för, vilken nytta de ger och varför ni har en konsult och inte en anställd för varje uppdrag? Har ni rätt form av avtal med konsulterna som hanterar de situationer som kan uppstå? Har ni en process för intag, förlängning och uppsägning av konsulter som alla kan använda sig av och som är effektiv eller gör alla chefer på sitt eget sätt? Har ni mallar för avrop och uppdragsbeskrivningar som gör att det blir tydligt och enkelt vad konsulten ska göra så det kan mätas?

 

Ja, komplexiteten är stor vid konsulthantering fast man sällan tror det. Många företag och organisationer är helt beroende av konsulter och ändå hanteras de långt ifrån på samma sätt som anställda. Vissa företag har kommit långt och har en personalavdelning som stödjer chefer i konsultrekrytering. Om ni tror att något av det ovan kan förbättras, då har ni kommit till rätt partner, för det är vår tjänst, att införa, förbättra och effektivisera er konsulthantering.

 

Vi har under drygt 15 års tid varit i ansvarig ställning för konsulter, har haft ansvar för intag av 100-talet konsulter främst inom IT och varit ansvarig för hela konsultförsörjningen inom företag.

 

Vi har därför sett hur hanteringen kan effektiviseras och har därför tagit fram en egen konsulthanteringsprocess som ständigt vidareutvecklats.

 

Vi har även ansvarat för flertalet ramavtalsupphandlingar av IT-konsulttjänster och föreslagit organisations- och verksamhetsutveckling för att få konsulthantering effektivt, samt tillsatt funktioner som förvaltat ramavtal och varit ansvarig för samtliga avrop.

 

Det finns mycket, mycket pengar att spara. Vi har referensuppdrag där införande av vår konsulthanteringsfunktion lönat sig flerfaldigt. Vi har sett till att mellanhänder inte kapar åt sig för mycket av kostnaden, vi har sett till att rätt pris satts utifrån arbetets karaktär snarare än efter vad en säljare vill ha och att rätt avtal skrivs under rätt förutsättningar.

 

Nyckeln till lyckad konsulthantering är att kunna verksamheten, marknaden, resurshantering, leverantörsstyrning och god administration.

 

Grunden måste alltid komma från verksamheten. Det går inte att som många konsultförmedlare och konsultsäljare gör idag att bara sälja sina konsulter utifrån vad som står i dess CV. Ofta finns det stor okunskap av vad som krävs för att lyckas i ex. en IT-verksamhet, framförallt om kunskapen inte har inhämtats via relevant utbildning och arbetserfarenhet. Vår bakgrund som erfarna IT-ledare har vår grund i verksamheten och vet vilken typ av konsult som behövs, vi har mycket stor kännedom om marknaden, har stor erfarenhet av resursplanering, leverantörsstyrning och tillsätta god administration. Därför är vi din partner för konsulthantering.

 

Kontakta oss gärna för mera information och dialog.

 

 

www.keakon.se Copyright © Keakon AB. All Rights Reserved

www.keakon.se