Upphandling

 

Tycker ni att upphandling möjliggör konkurrens och ger er bättre möjligheter? Tycker ni att upphandlingar förvisso lyckas som upphandling, men att ni inte får det ni egentligen ville ha? Eller att det är mycket som är oklart efter en upphandling om ex. tilläggstjänster, vem som har ansvar för vad, vad som ingår, hur ett införande ska gå till, när är leveransen klar, hur ska support och service eller underhåll gå till under drift? Tycker ni att upphandling är svårt att lyckas med och svårt att genomföra?

 

Vi är din partner när du vill genomföra upphandlingar av tjänster, system och varor med anknytning till IT. Vi har exempelvis genomfört ramavtalsupphandling av IT-konsulttjänster i miljardklassen, flertalet systemupphandlingar med tillhörande tjänster inom Europa för hundratals miljoner som underhålls- och serviceavtalsupphandlingar. Vi hjälper till med övergripande stöd runt vad som måste tänkas på och hur en upphandling ska genomföras som en del av ett större projekt. För det borde inte finnas några utbrutna och egna upphandlingar. Alla upphandlingar bör vara del i större projekt, eftersom en upphandling i sig sällan tar ansvar för det ursprungliga behovet och att få ut maximal nytta/effekt av tjänsterna eller systemet i verksamheten.

 

Vi har mycket stor erfarenhet av att projektleda upphandlingar, ta fram upphandlingsprocesser och sätta in dem på sin plats i projektmodellen. Vi har i överlag mycket stor erfarenhet av vad som krävs för att lyckas med en upphandling från behov ner till krav och vad en potentiell marknad kan erbjuda. Vi har ansvarat för framtagning av kompletta upphandlingsunderlag inklusive avtalsvillkor, kommersiella krav, administrativa krav och krav på tjänst/produkt och upphandlingsmallar.

 

Vi jobbar helst som stödjande konsulter eller i projektledande roll och alltid tillsammans med ansvarig upphandlare och/eller jurister.

 

Nyckeln till att lyckas med upphandlingar är på samma sätt som projektledning, att göra rätt sak från början. En upphandling bör alltid föregås av en förstudie där man utgår från behov, analyserar marknaden, ta fram de övergripande kraven, ser över samtliga möjliga lösningsstrategier inklusive tillhörande upphandlingsobjekt, analysera hur dessa lösningar kan införas i verksamheten och överlämnas och sen driftas/förvaltas. Därefter bör en, eller ett par av lösningsstrategierna väljas för vilken en s.k. RFI (Request For Information) skickas ut till möjliga leverantörer som hittas i marknadsanalysen. Det senare görs för att få mer kött på benen om vad som verkligen finns på marknaden, vilket är gratis från leverantören. Först därefter kan själva kravspecarbetet påbörjas som del i upphandlingsunderlaget. Annars är risken väldigt stor att upphandlingen inte hittar det man vill ha.

 

Det är också väldigt viktigt att få med sig alla nödvändiga delar redan vid själva upphandlingen. Det kostar mycket mer tid och pengar att försöka få till tillägg i efterhand.

 

Vi har stor erfarenhet av upphandlingar enligt Lufs/LOU, men även hur det bästa av dessa kan skalas ner till den privata marknaden.

 

Kontakta oss gärna för mer information och dialog.

 

 

www.keakon.se Copyright © Keakon AB. All Rights Reserved

www.keakon.se